Układ wydechowy to niezbędna część pojazdu z silnikiem spalinowym. Podstawowe zadania układu wydechowego to oczyszczanie spalin do postaci, w której zawartość toksycznych składników jest zredukowana do wartości dopuszczanej przez obowiązujące przepisy. Układ odprowadza oczyszczone spaliny, wypuszcza je do atmosfery. Przyjrzyjmy się budowie układów wydechowych i charakterystyce rur, które są w nich stosowane.
Od kolektora do rury wylotowej – wydechowej
Pierwszy element układu wydechowego w samochodzie lub innym pojeździe z silnikiem spalinowym jest kolektor wydechowy, wykonany najczęściej w formie cienkościennego odlewu z kilkoma otworami, które łączą go z cylindrami i jeden wspólny otwór wylotowy. Przewody układu wydechowego to najczęściej rury stalowe. Kolejny element to katalizator, element odpowiedzialny za oczyszczanie spalin, które wydostają się z silnika. W układzie wydechowym mamy też tłumiki dźwięku połączone z katalizatorem i filtry cząstek stałych. W układzie wydechowym nowoczesnego samochodu znajduje się też sonda, elektroniczny czujnik odpowiedzialny za pomiar spalin. Oczyszczone spaliny są odprowadzane przez rury wylotowe.
Charakterystyka rur wykorzystywanych w układach wydechowych
Rury wykorzystywane w układach wydechowych to przede wszystkim rury stalowe, ale też rury z blach aluminiowanych. To precyzyjne rury dedykowane dla przemysłu motoryzacyjnego. Muszą być wyprodukowane bardzo dokładnie. Rury muszą pasować do projektu pod względem przekroju; istotny jest materiał, który ma do czynienia z wysokimi temperaturami i chemikaliami, które zawierają spaliny. Zanieczyszczenia nie mogą osiadać w przewodach układu wylotowego. Wylotowa rura układu wydechowego musi być też odporna na działanie czynników atmosferycznych, odporna na korozję.