Rury stalowe to ważny element wykorzystywany w przemyśle samochodowym. Stal nierdzewna idealnie sprawdza się, gdy kluczowa jest wytrzymałość i odporność na korozję, a także możliwość kształtowania i wytwarzania skomplikowanych form. Austenityczne rury stalowe cechują się wysoką udarnością, a zatem idealnie sprawdzają się do produkcji elementów w strefie zgniotu samochodu. Poza tym profil stalowy owalny wykorzystywany jest przy budowie układu wydechowego – z rur stalowych powstają rury dolotowe, kolektory, tłumiki i katalizatory. Z rur i profili powstają także:

  • Komponenty wewnętrzne katalizatorów
  • Elementy zawieszenia
  • Podwozia i elementy konstrukcyjne ciężarówek i autobusów
  • Zewnętrzne i wewnętrzne elementy dekoracyjne
  • Poręcze i półki

Stal to mocny i trwały materiał odporny na odkształcenia. Rury i profile dla przemysłu motoryzacyjnego powstają między innymi ze stali 1.4301, 1.4307, 1.4512, 1.4509, 1.4404, 1.4541, 1.4818, 1.4003, 1.4113, 1.4526, 1.4618 i 1.4376.

Rodzaje rur wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym

Rury stalowe można podzielić ze względu na kształt i typy. Ze stali produkowane są rury ocynkowane, rury ze szwem i rury bezszwowe. Rury ze szwem powstają poprzez zwijanie arkuszy blachy, które następnie są zgrzewane, natomiast rury bezszwowe wykonywane są z wylewki. W przemyśle motoryzacyjnym wykorzystuje się rury precyzyjne zimno ciągnione i gorącowalcowane oraz rury ciśnieniowe.

Rury precyzyjne można podzielić na rury dzielone i gięte, przy czym producenci samochodów korzystają głównie z rur dzielonych. Powstają z nich resory i sprężyny oraz wałki, rozrządy i półosie napędowe, a także elementy podwozia, komponenty systemów sterowania i wsporniki deski rozdzielczej. Do produkcji łożysk wykorzystywane są rury ciągnione na zimno, a rury galwanizowane stosuje się w instalacjach ciśnieniowych.